En gång om året

Mat / affär, blå, burk, filt, god, gott, grädde, ide, kids, lust, slut, sylt, våffeldagen, våffeljärn, våffla / Permalink / 0
En gång om året så händer det. Familjens Fiesta Wafflemaker  åker fram.
 
 
Så här ser skönheten ut och just i år lyckades jag pricka rätt dag för våfflor!
Kom på den lysande iden i bilen på väg till jobbet i morse. I de radiokanalerna jag zappade emellan för att hitta bra musik talade man inte om annat (kändes det som). Vilket resulterade i att jag naturligtvis blev jättesugen. Våfflor till kvällsmat - Toppen! - ungarna kommer bli så glada!
Klappade mig mentalt på den ena axeln för den goda iden.
Framåt lunch så bestämde jag mig för att hitta en bra recept  - inga pulver-våfflor här inte! Sagt och gjort - genom det fantastiska verktyget google hittade jag vad jag behövde. Det som fattades för att ro en lyckad ide i hamn var grädden. Lätt fixat! Det är ju bara att springa in en snabb sväng i affären när man ändå kör runt i byn för att samla ihop två av tre kids efter en dag på skola och fritids.
Ungarna blev förtjusta över nyheten att få våffla till kvällsmat och glada i hågen traskade vi in affären. Våra glada munnar gapade dock snart förvånat på den tomma vispgräddshyllan. Inte det minsta lilla vispgräddspaket fanns det... "Det är ju inte sant!" utbrast jag. Goda råd äro dyra just nu...."Funkar det med vaniljvisp?" frågade jag hoppfullt mina två töser. Fyra stora blåa ögon stirrar förvånat tillbaka på mig. 2 sek senare åker ögonbrynen på dem ner och ett unisont "Nej" blev svaret. Vad göra?  Ringer maken - men han kommer hem sent..... Ser samtidigt denna produkt på hyllan - ingen jag provat förut, men det kanske funkar... och för säkerhetsskull så tar jag två.
Barnen tittar skeptiskt på mig. "Men titta på bilden, det ska gå att vispa" förklarar jag. Hmmm... de är inte helt övertygade. Jag vill hem så jag beger mig till kassan. När det väl är min tur, kan jag inte låta bli att fråga om de har någon vispgrädde kvar, på lagret någonstans? Den snälla kassörskan försvinner snabbt iväg och kollar, kommer dock lika snabbt tillbaka. Det är slut - tydligen var det fler än jag som kom på den stålande iden att göra våfflor just idag. "Men vi har en sådan man skakar och psssccccchhhh på det man vill ha!" säger kassörskan glatt och ler. Vad menar hon tänker jag. Hon förstår min oförstående min och fortsätter: "ja, en sådan med grädde i som man sprutar på tårtor och så."
Jag har lärt mig att man inte ska säga blä om mat  - men grädde på sprejburk - det är blä i mitt tycke.
Tackar vänligt för förslaget men avböjer och betalar mina varor, för nu ska det hem och bakas - stekas - gräddas eller vad det nu heter när man gör våfflor.
Och bra blev det ! Nu en stund senare är hela familjen nöjda, mätta och glada. Mission accomplished !
 
 
 

Liknande inlägg

Till top