Doftpåse

DIY, virkat / DYI, afrikanskblomma, doftpåse, kryp, lavendel, mal, odla, problem, smultronställe / Permalink / 1
Vi har ett litet problem vid vårat smultronställe. Äckligt tycker jag  - bara jätte störande tycker min man.
Problemet är en mängd små gröna insekter med ljusgrön-genomskinliga vingar som tar sig in i våran villavagn på något sätt. Förmodligen genom de små ventilerings ställena vi har lite varstans.
Min man säger att det är mal, men jag är inte så säker.... Med tanke på hur många de är och om det verkligen hade varit mal så skulle det inte finnas något av tyg kvar hos oss :)
 
Men  - tänkte jag - varför inte testa med att lägga ut lite doftpåsar här och var. Min mormor hade lavendel i sina garderober för at hålla ohyra borta. Det kanske funkar på dessa må krypen med!
 
Jag hittade 4 st virkade afrikanska blommor (för mer info om dessa se tidigare inlägg om min väska) som jag hade över från ett annat projekt. Dessutom hade jag en doftpåse (som jag köpt i en affär för inte så länge sedan) med lavendel doft hemma. Tyvärr var det inte riktiga lavendel blommor i - men det skadar ju inte att testa. Jag fyllde lite i två stycken kaffefilter och knöt ihop. Sedan virkade jag ihop de afrikanska blommorna två och två. Innan jag virkade ihop dem helt och hållet så stoppade jag i kaffefiltret med lavendeldoften i. Så här blev resultatet:
Nu så får jag vänta till i morgon innan jag får placera ut dem och se om det funkar.
Om det funkar så kommer jag definitivt odla och skörda lavendel i sommar - för det trots allt roligare med den äkta varan än de träliknade smulor som fanns i min köpta doftpåse.
Tipsa mig gärna om virkade doftpåsar ni har gjort eller vart man kan finna beskrivningar!
Vet ni vad det är för kryp som kommer in i vår vagn och hur man får bort dem  - skriv gärna en kommentar och berätta !
 
Kram så länge !
Miriam
#1 - - Anonym:

Hej pröva att lägga ut rödceder kulor till dom äckliga flygfän. ..det kan hjälpa det finns även rödceder olja att köpa på nätet...bara ett tipps
/Sophie

Svar: Tack för tipset - det skall provas :)
Miriam

Liknande inlägg

Till top