Mobilfodral

DIY, virkat / DYI, blomma, fodral, födelsedag, knapp, maskor, mobil, svart, svarta fåret / Permalink / 0
Mellantösen fyller 11 idag och den bästa presenten var en mobiltelefon :)
Inte för jag alltid förstår varför man behöver en mobil när man är 11 år - det har ju gått bra hittills. Men naturligtvis finns det stunder när jag är tacksam att de har dem, så att man kan spåra upp de små liven.
 
Det var härligt att se hennes fina blå ögon stråla av lycka. När alla paket var uppackade och beundrade så smög hon sig intill mig och viskade "Kan du virka ett mobilfodral till mig?" "Självklart!" svarade jag. "Det ska vara svart och gå stänga med knapp och ha en dekoration". Så nu på eftermiddagen har jag virkat och knåpat för vem kan motstå en sådan fråga ? ;) Och så här blev resultaten :
 
 
Är nöjd med resultaten och jag hoppas hon blir det med, när hon kommer hem från löpträningen.
 
Material jag använde var lite garnrester jag hade hemma (Ett enkelt man tager-vad-man-haver projekt) - och så här gjorde jag:
 
Fodralet:
virka antal luftmaskor som mobilen är bred + en till
vänd och gör fasta maskor hela raden ut
I den sista maskan gör man tre fasta maskor och fortsätter runt på andra sidan och virkar även där fasta maskor hela vägen till man kommer där man startade, gör 3 fasta maskor i den sista maskan
Nu kan man virka runt, runt så långt så att det täcker mobilen.
på sista varvet så virkar man ca 15 luftmaskor (eller så många det krävs för att få igenom den knapp man ska använda) på mitten av ena sidan och avslutar sedan varvet.
 
Jag virkade ca 6 varv med fasta maskor och bytte sedan till halvstolpar och virkade ca 15 var med dessa. Sista biten av fodralen ändrade jag tillbaka till fasta maskor.
 
Blomman hittade mellantösen på Svarta Fårets hemsida. Beskrivning hittar du här. Original blomman består av 4"rader" med blomblad jag gjorde bara 2 för att det passade bättre till fodralet. 
 
Virka lugnt ! ;)

Liknande inlägg

Till top